البرز سوله

طراح و سازنده انواع سازه فلزی ،سوله و اسکلت فلزی

البرز سوله

طراح و سازنده انواع سازه فلزی ،سوله و اسکلت فلزی

اصول طراحی سوله

اصول طراحی سوله

با توجه به سوالات اکثر  کاربران سایت  مطالبی را بصورت خلاصه در رابطه با اصول طراحی سوله در این مقاله ارایه مینماییم:

ذر هرنوع طراحی عناصر و المانها اولین بحث مورد توجه صرفه اقتصادی طرح ها در اولویت میباشد . بنابراین لازمه به اجرا رسیدن هر طرحی توجیه اقتصادی ان میباشد . هر طرحی که بلحاظ قیمت تمام شده جذاب و ارزانتر نباشد در اصل توجیه اقتصادی نداشته باشد محکوم بشکست خواهد بود . طراحان عزیز دقت داشته باشند در طراحی های خود علاوه بر توجیه فنی ،سعی کنند طرح از توجیه اقتصادی مناسب و قیمت تمام شده ارزانتری برخوردار شود. در طراحی سوله به نکاتی باید توجه داشت که اصولا بر روی ایستایی و مقاومت سازه تاثیر مستقیمی دارد. مثلا منطقه جغرافیایی - نوع خاک - نوع کاربری - دهانه سوله - ارتفاع سوله و شیب رفترهای سوله . در این مقاله به پارامترهای اثر گذار در طراحی سوله اشاره خواهیم کرد.

سوله چیست :

سوله  سازه ای  سبک با مقطع مرکب   و سقف شیبدار میباشد که ازمقاومت زیاد  و قدرت انتقال بار خوب برخوردار میباشد. این سازه از وزن کم - مقاومت مناسب در مقابل فشار - طرح زیبا  و کارآمد - قیمت ارزان - تولید و ساخت آسان و زود هنگام    برخوردار میباشد .

تاثیر منطقه جغرافیایی در طراحی سوله :

ذر کشور ما با توجه به تفاوت خاصیت اب و هوا یی و  وضعیت جوی متفاوت در نقاط مختلف کشور و جهت اقتصادی نمودن طرحها سازمان نظام مهندسی ایین نامه هایی را تدوین نموده است .در ایین نامه چگونگی بارگذاری سوله در مناطق مختلف کشور بصورت مشروح توضیح داده شده است . مثالا در منطقه آذربایجان باربرف  برای سوله 250 کیلوگرم برمترمربع و فشار باد 120 کیلومتر بر ساعت و ضریب زلزله 3.5 در نظرگرفته شده است و در  جنوب  کشور از بار برف صرف نطر شده و فشار باد و ضریب زلزله اعمال شده است .  هدف ازین ایین نامه ایجاد وحدت رویه در  طراحی سوله  و مقاوم سازی  بناهای صنعتی است . با این توضیحات ما در طراحی ابتدا  منطقه جغرافیایی و آیین نامه مربوطه را بایددر نظر بگیریم.

بارهای جانبی در سوله

1: بار برف   

 2 : بار باد  

  3 : زلزله  

4 : بار گرانشی   (شامل جرثقیل - ادوات و..)

یکی از خطر ناکترین بارهای سوله  باربرف  میباشد .با توجه به اینرسی سکون بالای مولکولهای برف و وزن بالای دانه های برف  در مواقعی که با رطوبت بسیار همراه باشد از وزن فوق العاده سنگینی برخوردار میشود بطوری  وزن یک متر مکعب آن برابر650 کیلوگرم میرسد . با توجه به اینکه فشار باربرف بر روی سوله  در تمام سطح سقف یکنواخت و بصورت عمودی است باعث میشود  درسازه بطور کلی اعضای کششی و خمشی با فشار شدید مواجه شده و دچار شکست شود .بار برف معمولا سازه های ضعیف و کم شیب را دچار مشکل مینماید. مقدارباربرف  اصولا در طر احی سوله موجب افزایش ویاکاهش سطح مقطع متریال ها میشود و بطبع آن وزن سازه بصورت مستقیم با افزایش بار برف افزایش پیدا میکند . یکی از راههایی که برای مقابله با افزایش وزن نامتعارف سازه در مناطق برف خیز در نطر گرفته میشود افزایش شیب  رفترها میباشد . در اصل با افزایش شیب سقف مقاومت و ایستایی سازه را به ازای هر یک درصد 0.32درصد افزایش میدهیم . هرچقدر شیب سقف ما تندتر باشد اولا  سطح اصطکاک و ماندگاری بار برف کمتر خواهد بود  دوما انتقال بار گرانشی و فشاری  از تاج سوله بسمت ستونها روانتر خواهد بود پس میتوانیم نتیجه بگیریم  هرچقد شیب سوله زیادتر باشد انتقال بار بهتر و مقاومت بهتری نسبت به عوامل کنش گرا (باربرف - بار باد - زلزله - و..)خواهد داشت .  یکی از عوامل تاثیر گذار بر انتقال بار  و ایستایی سوله مقدار دهانه سوله (عرض سوله ) است

عرض سوله (دهانه سوله )

هرچقدر عرض سوله افزایش پیدا کند وزن سوله به مقدار 1.28 درصد افزایش خواهد داشت . یعنی با افزایش هر متر عرض سوله مقدار اهن مصرفی افزایش می یابد البته باید در نظر داشت  وزن سوله از 3 متر تا دهانه 12 متر تقریبا عددی مساوی است و از دهانه 12 متر به بعد با افزایش دهانه سوله وزن سازه بصورت تصاعدی بالا خواهد رفت . پس در صورتی که فضای مورد نیاز شما جهت استقرار دستگاهها اجازه میدهد سعی کنید از طراحی دهانه های بزرگتر از 24 متر صرفنطر کنید . البته دهانه 15 الی 20 متر خیلی ایده آل میباشد.اکثر ماشین سازان دنیا دستگاههای خود را طوری طراحی میکنند که در سازه هایی با عرض 12 الی 20 مترجاگذاری شود .  پس نیازبه دهانه بزرگتر در صنایع معدود ی مورد لزوم قرار میگیرد .